Váš reklamní servis


Na tomto webu je téměř 4000 perokreseb. Pokud jste narazili na takovou, která by vás potěšila například na tričku, hrníčku, mikině..., stačí přejít na náš e-shop a vyplnit objednávku (velikost, barvu trička, adresu...). Do poznámky vložit odkaz na poptanou ilustraci která je na těchto stránkách a není zařazena na e-shopu. Cena bude stejná jako položka na e-shopu.


 Odkaz na e-shop je vendyshop.cz 




 

Tatra 603

© Miroslav Vomáčka

Perokresba A4, 5/2011

Tatra 603

Tatra 603 byl osobní automobil, vyráběný automobilkou Tatra v letech 1955 až 1975. „Šestsettrojka", jako nástupce Tatry 600 Tatraplan byla posledním vozem slavné řady osobních vozidel firmy Tatra s proudnicovou karosérií (prvním byla Tatra 77 z roku 1933).

Po válce pomalu začaly dosluhovat vozy T 87 a pozdější Tatraplány. Potřeba reprezentačního vozidla pro potřeby úřadů, ministerstev, vlády a KSČ byla v průběhu padesátých let stále více akutnější. Poptávku po vozu této třídy nakonec na celé dvě desítky let uspokojila právě Tatra 603. Vůz byl v první řadě určen jako reprezentační služební vozidlo, respektive jako vůz určený převážně k přepravě na delší vzdálenosti.


Počáteční vývoj Tatry 603 však probíhal víceméně tajně, proti vůli tehdejšího centrálního plánování. Naštěstí se v době, kdy byl vůz prakticky již vyvinut, situace změnila a projekt dostal zelenou. V roce 1955 byl postaven první, tvarově mírně odlišný prototyp, v dalších letech následovala ověřovací série 10 kusů a následně pak malosériová výroba. První Tatry 603 slavily velký úspěch na světové výstavě EXPO 1958 v Bruselu, už předtím však měly premiéru v průběhu Zimních olympijských her v Cortině d'Ampezzo. Automobil vynikal ladnými a vyváženými tvary, které jej výrazně odlišovaly od ostatních v té době vyráběných vozů. Díky své aerodynamicky tvarované karosérii získal později mnohá ocenění na soutěžích elegance (například „Zlatá stuha Wiesbadenu").

Karosérie Tatry 603 je dílem výtvarníka F. Kardause a tehdejšího vedoucího pražské konstrukční kanceláře Tatra, V. Popeláře. Vozidlo bylo vyráběno v závodě Tatra Kopřivnice, později v pobočném závodě Tatry v Příboře. Vozy prvních sérií byly charakteristické typickou přední maskou se třemi světlomety, po modernizaci (Tatra 2-603 od konce roku 1963) měla maska světlomety čtyři. Konečnou podobu získala karosérie v modelovém roce 1968.

Tatra 603 byla poháněna vzduchem chlazeným osmiválcovým motorem s objemem 2,5 litru, umísěneným za zadní nápravou. Motor, který navrhl Ing. Julius Mackerle, měl u prvních typů výkon 73 kW, u posledních verzí 77 kW (105 koní) a poháněl přes čtyřstupňovou převodovku zadní nápravu. Brzdy byly zpočátku bubnové, od konce roku 1968 se montovaly kotoučové brzdy na všechna kola, kola byla vyráběna v licenci Dunlop. Přední náprava byla typu McPherson. Od roku 1973 vozidlo používalo v té době revoluční bezkontaktní elektronické kondenzátorové zapalování PAL.

Maximální rychlost T 603 byla 160 km/h (údaj výrobce), ve skutečnosti však byly vozy rychlejší a díky své aerodynamické karosérii s nízkým součinitelem odporu (Cw=0,354) dosahovaly rychlost přes 170 km/h. Jízdní vlastnosti odpovídaly koncepci s motorem za zadní nápravou s výkyvnými hnacími polonápravami, takže vozidlo bylo citlivé na boční vítr a při ostré jízdě v zatáčkách přetáčivé. Zlepšení jízdních vlastností napomohlo zavedení torzního stabilizátoru přední nápravy u typu T2-603, jakož i pozdější zavedení radiálních pneumatik Barum rozměru 180/90-SR15 s dezénem OR17, které byly vyvinuty speciálně pro T 603. Vozy měly velmi dobře vyřešeno odpružení s poměrně vysokým zdvihem kol a nízkou vratnou frekvencí, takže jízda s nimi byla pohodlná i na horších silnicích.

I přes své velké rozměry a hmotnost byla Tatra 603 často nasazována na sportovní soutěže, kde dosáhla několika úspěchů. Upravené verze měly motor se zvýšeným výkonem a často byly odlehčené (hliníkové a laminátové panely karosérie). Tyto vozy jezdily podle úpravy motoru a použitých převodů rychlostí přes 200 km/h. Nejvýznamnějších zahraničních úspěchů dosáhla Tatra 603 v belgickém závodě Marathon de la Route, jakož i na německém okruhu Nürburgring.

Ačkoliv zpočátku bylo vyráběno několik desítek vozů ročně, největší produkce bylo dosaženo v průběhu normalizace. V nejúspěšnějších letech 1973 a 1974 bylo vyrobeno až 1 600 vozů za rok. Rok 1975 pak byl posledním rokem produkce, následně byla Tatra 603 nahrazena modelem Tatra 613. Celkově bylo vyrobeno 20 422 vozů všech provedení; označených Tatra 603-1, Tatra 603-2 a následně modernizovaného Tatra 603-3 (což ovšem z důvodů komplikovaného homologačního řízení bylo nakonec pouze interní označení, oficiálně to byla stále Tatra 603-2, model 1971). Tím se Tatra 603 stala nejrozšířenějším typem značky Tatra. „Šestsettrojky" nebyly v celém průběhu výroby prakticky vůbec exportovány (přes velký zájem o tento vůz) s výjimkou několika desítek kusů pro země bývalého východního bloku (Sovětský svaz, NDR, Bulharsko, Maďarsko).

Samostatnou kapitolu v životě Tatry 603 tvoří různé pokusy a návrhy o zásadní tvarovou modernizaci proudnicové karosérie. Do stádia realizace prototypu se dostala Tatra 603A z pražské vývojové kanceláře. V bratislavské vývojové kanceláři Tatra pod vedením Ing. Ivana Mičíka vznikl od něj odvozený prototyp sanitka a samostatný velmi progresivní návrh Tatra 603X, obsahující mimo návrhu vlastní karosérie i mnohá inovativní technická řešení, zvyšující hlavně kvalitu podvozkových skupin. Tyto vozy patří v současnosti do sbírek muzea Tatra v Kopřivnici.
Jeden z pozdějších návrhů nerealizované modernizace Tatry 603 od karosářské firmy SI-Stille Italia, se bokorysem nápadně podobal Tatře 603X, z čehož bylo často mylně vyvozováno, že návrh karosérie T 603X vznikl právě u této firmy. Donedávna dokonce tuto dezinformaci uváděl i technický popis v muzeu Tatra v Kopřivnici.

Tatře 603X byly vytýkány hlavně menší rozměry oproti původní šestsetrojce a z toho vyplývající menší pohodlí posádky. Vedení továrny rozhodlo o výrobě úplně nového typu (Tatra 613), který však využíval mnohá technická řešení prototypu T 603X.

Návrh tvarového řešení tohoto vozidla taktéž vznikl v závodě Tatra Bratislava. Každého vozu však byl vyroben jen jeden prototyp. Šlo o užitkové vozy označené Tatra 603 MB a Tatra 603 NP.

Kubánský vůdce Fidel Castro dodnes vlastní bíle lakovanou Tatru 603, která je zřejmě jediným exemplářem vybaveným klimatizací již od výrobce.

Motor: 

  • Vzduchem chlazený hliníkový osmiválec s rozvodem OHV a válci do V s úhlem 90°
  • Objem: 2545 cm³
  • Výkon: 69,9 kW při 4000 otáčkách za minutu
  • Maximální rychlost: 160 km/h
  • Spotřeba 13 l/100 km

Rozměry

  • Délka: 5056 mm
  • Šířka: 1910 mm
  • Výška: 1530 mm
  • Rozvor: 2750 mm
  • Zavazadlový prostor: 370 litrů
  • Za zadními sedadly: 120 litrů
  • Hmotnost: 1450 kg 

Čerpáno Wikipedie: http://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_603

 


Tatra

  Tatra T57  Tatra - autoveterán Tatra

  TATRA - autoveterán Tatra - veterán Autoveterán - Tatra

 TATRA 57 SPORT Tatra 57 sport

Tatra 148 AD20 Tatra 148 Autoveterán - Tatra

 Bruno Sojka - Tatra Autíčko Tatra


Foto: 
Tatra 603
Tatra 603
Tatra 603
Třída/značka: 

Náhodný výběr perokreseb, kreseb a ilustrací na tomto webu

Čezeta 175 typ 502.05 (skútr)
Čezeta 175 t...
Z 18 - Zbrojovka Brno - Roadster z r. 1927
Z 18 - Zbroj...
Ducati
Ducati
Prošek - Praga
Prošek - Pra...
Maďarské pivo
Maďarské piv...
Přátelé z Prahy
Přátelé z Pr...


Copyright © 1992 - 2023. All Rights Reserved.