© Miroslav Vomáčka
Perokresba A4, 2/2011
František Křižík byl jedním z prvních konstruktérů hybridních automobilů. A pokud absolutní prvenství nedrží on, tak patří jinému "Čechovi" - Ferdinandovi Porschemu.
Rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche je společně se svým prvním zaměstnavatelem – Jakubem Lohnerem uznáván jako první konstruktér hybridního automobilu. Porsche pracoval od roku 1896 pro rakouskou karosárnu Jacob Lohner Werke und Sohn. Pro ni nejprve zkonstruoval elektromobil a následně pak hybridní vůz.
První prototyp vznikl v letech 1898 – 1899 a fungoval na principu, který dnes známe pod označením sériový hybrid. Automobil rozjížděly elektromotory v nábojích předních kol, kterým dodávaly energii těžké olověné baterie. Akumulátory dobíjelo dynamo poháněné spalovacím motorem. Tento princip po dlouhých letech oživil Chevrolet Volt, který se stane prvním novodobým sériovým hybridem (spalovací motor v něm výhradně dobíjí baterie).
Porscheho vůz se vyráběl sériově. Z fáze prototypu se do výroby dostal v roce 1900 a do roku 1905 se jej, včetně čistě elektrických variant, vyrobilo podle různých pramenů až 300 kusů.
Čerpáno: auto.idnes.cz
VENDY atelier - (89) |
Herbář - (20) |
VENDY atelier - kontakt - (17) |
Zetor a blondýna - (16) |
Václav Vorlíček - (16) |
Angela Merkelová a Miloš Zeman - (15) |
Tatra 30 - (14) |
Petrovice - škola - (14) |
Někdo to rád horké - (14) |
Řád Bílé pandy - (14) |
Jawa 05 Pionýr - (14) |
Jawa 250 Speciál - (13) |
Donald Trump - (13) |
Telč - (13) |
Mouka polohrubá - (13) |
Přemysl Otakar I. - (13) |
Charlie Hebdo - (13) |
Zámek Jaroměřice nad Rokytnou - (12) |
Motokára - (12) |
Golden Bridge San Francisco - (12) |
Jan Martof - (12) |
Dívka s čepicí - (12) |
Jaroměřice nad Rokytnou - (11) |
Zedník - (11) |