Perokresba ©Miroslav Vomáčka, A4, 9/2014
http://cs.wikipedia.org/wiki/Praga_V3S (vojenský tříosý speciál, lidově zvaný ventra, vétřieska, vejtřaska, VSka nebo Vejda) se začal vyrábět v roce 1953 a byl určen zejména pro armádu. Silniční verze Praga S5T (S - silniční, 5T - užitečná hmotnost 5 tun) s vyšší maximální rychlostí za cenu horší průjezdnosti terénem vznikla o tři roky později. Automobil se vyráběl až do 80. let 20. století.
Svou konstrukcí, spojující nejlepší myšlenky obdobných válečných a poválečných vozů celého světa, na které se podíleli pracovníci několika domácích automobilek, patřila Praga V3S k nejlepším terénním nákladním vozidlům své doby. Díky konstrukci nápravových převodovek (nápravy jsou umístěny vysoko nad osou otáčení kol) má velkou světlost podvozku i při relativně malém průměru kol. Tato konstrukce na jedné straně zajišťuje dobrou průchodnost terénem, ale na druhou stranu omezuje maximální rychlost na 60 km/h.
Vzduchem chlazený dieselový motor je sice poměrně hlučný, ale spolehlivě funguje i v extrémních tepelných podmínkách (s výjimkou obtížných startů za nízkých teplot – motor tenkrát ještě neobsahoval dekompresor a žhavicí svíčky). Pro usnadnění spouštění v zimních podmínkách se vozidla vybavovala nastřikovacím zařízením JIKOV 132 pro vstřikování snadno zápalné směsi (éter) do sacího potrubí.
VENDY atelier - (16) |
Jemnice - (10) |
Autobus - (9) |
Šibřinky 2010 - (9) |
Koník - (8) |
Jawa 500 OHC - (8) |
Praha - Karlův most - (8) |
Jemnice - Silvestrovský večer - (8) |
Uherčice - (7) |
Třebíč - (7) |
Jaroměřice n. R. - (7) |
Růže - (7) |
Moravské Budějovice - (7) |
Akt - (7) |
Vranov - (7) |
Sova - (7) |
Akt - (7) |
Jemnice - (7) |
akt - (6) |
MB - (6) |
Růže - (6) |
Jemnice - (6) |
Jaroměřice n. R. - (6) |
ČZ 175 typ 505-01 rikša - (6) |