Už vím co znamená když někdo řekne funí jako sentinel ;))))
Model 1925
Technický popis:
Motor je dvouválcový ležatý parní stroj s klikami na 90 stupňů a s kuželovými ventily, poháněnými dvěma vačkovými hřídely. Všechny pohybové součásti jsou uzavřeny těsně v klikové skříni, naplněné olejem.
Mazání děje se olejovou lázní; vstupní pára je mazána válcovým olejem pomocí zvláštního mazacího přístroje.
Parní kotel patentní soustavy se svislým plamencem a šikmými trubkami, konstruovaný na provozní tlak 19,3 atm. Šikmá poloha trubek umožňuje rychlou cirkulaci vody a zabraňuje usazování kalu a kotelního kamene. Plamenec se dá snadno vyjmout a vyčistiti.
Armatura kotle obsahuje manometr, vodoznak, 2 zkušební kohouty, 2 pojistné ventily, napájecí injektor a zpáteční ventil napáječky. V plamenci je hadovitý předehřívač páry. Ohřívač napájecí vody je vytápěn výfukovou parou, čímž se dosáhne nejvýhodnějšího využití paliva.
Regulace rychlosti kombinovaným uzavíracím a odlehčovacím ventilem. Ruční, uzavírací ventil mění okamžitou rychlost vozu, odlehčovací ventil ovládaný šlapadlem uzavírá ihned přístup páry a způsobuje rychlé zastavení vozu.
Diferenciální ústrojí je přímo v klikovém hřídeli stroje a tedy velmi jednoduché a výhodné. Pracuje stále v olejové lázni a jeho samočinné třecí spojky zamezují smyk zadních kol.
Pohon zadních kol dvěma silnými článkovými řetězy, poháněnými řetězovými kolečky na koncích diferenciálních hřídelů.
Řízení se šroubem a matkou, dokonale zapouzdřené a náležitě mazané. Velké řídící kolo; kulové klouby řízení dvojitě vypruženy.
Nosné pružiny z nejlepšího materiálu, velmi dlouhé a silné, zajišťují klidnou jízdu na každém terénu; ruční tlakové mazání čepů.
Brzdy. Vůz je opatřen třemi brzdami, z nichž nejúčinnější tvoří vlastní parní stroj, který při zavřené páře a při pozastavení rozvodové páky na zpětný běh pracuje jako kompresor a brzdí tím velmi účinně a spolehlivě. V bubnech řetězových kol zadní nápravy jsou upraveny dvě vzájemné nezávislé čelisťové brzdy, z nichž jedna se ovládá pedálem, druhá ručním kolečkem u sedadla řidičova.
Kola z elektrooceli, vpředu pro jednoduché, vzadu pro dvojité plné gumové obruče.
Nádržka na napájecí vodu plní se zvláštním ejektorem a voda se pak přes spolehlivé čističe dopravuje do kotle.
Nádržka na palivo (koks, uhlí, dřevěné uhlí, dříví) je mezi sedadly řidiče a topiče velmi přístupná.
Osvětlení acetylénové s dvěma postranními reflektory a vyvíječi, číslovou lampičkou a svítilničkou pro řidičovu budku, nebo elektrické s dynamem a akumulátorem.
Perokresba ©Miroslav Vomáčka
A4, 9/2012