© Miroslav Vomáčka
Perokresba A4, 12/2010
Autoveterán - stará Fordka "vytuněná" pro zimní podmínky
Ford T Snowmobil z roku 1922 byl první předchůdce sněžného skútru.
Základem pro něj byl legendární Ford T, vyráběný v USA od roku 1908, ovšem s modernější karoserií. Tuhé nápravy vozu byly odpruženy listovým perem a jeho čtyřválcový motor dával výkon 20 koní (15 kw).
Ford T byl dlouhý 3,4 m, široký 1.68 m a podle provedení vysoký až 1.8 m. Verze pro první snowmobil byla vybavena na zadní nápravě čtyřmi koly, opatřenými kovovými pásy a vpředu nahradily kola dvě řiditelné lyže. Majitel patentu, jistý Virgil D. White, vyráběl i verzi s užším rozvorem kol, přizpůsobeným tehdy používaným saním, aby se jeho motorové saně mahly pohybovat v jejich kolejích. První čtyři kusy byly v zimě používány americkou poštou pro doručování spěšných zásilek.
Snowmobil mohl i na sněhu dosahovat rychlosti okolo 50 km/hod. Výměna kol za lyže a pásový pohon prý byla tak jednoduchá, že ji zvládl během pár minut každý farmář. Patent se ujal i jako sandmobil, tedy písečné auto, a úspěšně jezdil v Jižní Africe, Alžírsku a v Egyptě. Mezi lety 1924 až 1929 se těchto pásových vozidel vyrábělo ročně až 3300 kusů.
Model: Ford T Snowmobil
Zdvihový objem: 2898 ccm
Počet válců: 4
Výkon: 20 k/14,7 kW
Maximální rychlost: 50 km/h na sněhu
Rok výroby: od roku 1922
Výrobce: Ford Motor Company
VENDY atelier - (79) |
Slepice - kur domácí - (19) |
Bruno Sojka - (13) |
Luční kobylka - (12) |
Jiří Trnka - (12) |
Praha - Staroměstské náměstí - (12) |
Pes a štěně - (12) |
Sova - (11) |
Důchodce - (11) |
Kočka - (11) |
Liaz 706 MTSP 24 z roku 1985 - (11) |
Zetor 35 Super P - (11) |
Růže - (11) |
Lupen - (11) |
Panoramix - (10) |
GL SUV Mercedes-Benz - (10) |
Čas zrození - (10) |
Svatý Kryštof - (10) |
Anežka Přemyslovna, zvaná Česk... - (10) |
Farní kostel - (10) |
Pražský hrad z Karlova mostu - (10) |
Svatý Martin - Svatomartinské... - (10) |
Akt - (10) |
Spider-man - (10) |